سه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ | Tuesday 22 June 2021
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

اخبار

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی به صورت مجازی برگزار شد؛

نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور به‌صورت مجازی و با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر علیرضا کلاهی مشاور عالی رئیس و مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و بین الملل و کارشناسان روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی در این نشست شرکت کردند.

27.2.1400

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه، در این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت تحول در روابط عمومی گفت: اگر قرار باشد تحولی در حوزه روابط عمومی ایجاد شود، باید آن را در مراکز علمی جستجو کنیم. اگر تجربه و تخصص کنار هم باشند و از پژوهش‌های مراکز علمی بهره گیرند، قطعاً تحول و پیشرفت در روابط عمومی رقم خواهد خورد.

دکتر غلامی افزود: روابط‌عمومی گوش و زبان دستگاه است. هم می‌شنود و هم بیان می‌کند. در واقع این گوش و زبان، شنیدن و بیان کردن، از دو طرف بین دستگاه و عامه جامعه و بالعکس می‌تواند باشد. بنابراین در یک دستگاه و سازمان به جایگاه روابط عمومی به‌عنوان گوش و زبان دستگاه باید توجه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سلایق مدیریتی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نباید در جایگاه روابط‌عمومی اثرگذار باشد، گفت: روابط عمومی باید نقاط قوت دستگاه و سازمان متبوع خود را به بهترین نحو بیان کند.

وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است تحولی در روابط عمومی‌ها ایجاد شود؛ باید در مراکز علمی و دانشگاهی نشست‌های علمی این چنین را در سراسر کشور با محوریت تحول در روابط‌عمومی به برکت فضای مجازی برگزار کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وبسایت هر دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز علمی یا فناوری، پنجره و تابلو معرفی آن مجموعه به بیرون است که باید محتوای آن توسط روابط عمومی و با حساسیت مورد پیگیری قرار بگیرد. غفلت از محتوای وبسایت به هر دلیلی، یک ابزار بزرگ و مهم را از دست دانشگاه خارج می‌کند.

دکتر غلامی در ادامه به واکاوی بحث مخاطب‌‌پژوهی در روابط عمومی پرداخت و گفت: آشنایی به زبان جامعه و مخاطب بسیار مهم است. باید آشنا باشیم که به چه زبانی با مخاطب بیرونی صحبت کنیم. باید هشیار باشیم که در اطراف خانواده آموزش عالی چه می‌گذرد و چگونه باید واکنش نشان دهیم؟ باید زبان مخاطبانمان را بلد باشیم و به همان زبان به آنها پاسخ دهیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر برای کارکنان روابط عمومی موجب رشد و شکوفایی استعدادهای آنان خواهد شد. نوآروی، خلاقیت و توجه به فناوری‌های روز و آینده‌‌پژوهی و پیش‌بینی تحولات آینده نکاتی است که روابط عمومی‌ها باید مورد توجه قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل کارگروه آینده‌پژوهی را که پیش از این به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ابلاغ کرده است، مورد تاکید قرار داد و همچنین از روابط‌عمومی‌ها خواست که در این راستا با بخش روابط بین‌الملل همکاری تنگاتنگ و نزدیکی داشته باشند.

در ادامه این نشست، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم همدلی، روحیه جهادی مسئولیت‌پذیری سازمانی و اخلاق‌مداری در روابط عمومی‌ها گفت: برنامه محوری، دانش‌محوری و تخصص‌گرایی؛ ضرورت تحقق گفتمان تحول و پیشرفت در روابط عمومی‌هاست.

دکتر ندا شفیعی با اشاره به اهمیت و نقش و جایگاه روابط عمومی در بهبود وضعیت سازمان‌ها گفت: روابط عمومی، نقشی بسیار مؤثری در ایجاد تعامل بین مجموعه‌ای و برون سازمانی دارد و مسئول روابط عمومی در هر دستگاه و سازمان یا نهادی، باید واجد یک سری خصوصیات و روش‌های کارآمد در اداره امور و انجام وظائف شغلی باشد تا بتواند مایه پیشرفت و تعالی کاری در ادارات و سازمان‌ها را فراهم کند.

وی افزود: روابط‌عمومی امروز بسیار پیچیده‌تر از روابط عمومی‌های دوره‌های گذشته است و تحولات فراگیر دنیای معاصر، مسئولیت‌های بیشتری را متوجه مسئولان روابط عمومی می‌کند. اگر بخواهیم روابط عمومی در حد مطلوب و متناسب با شرایط جامعه نقش‌آفرینی کند بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در درجه نخست در هر سازمانی، نسبت به تثبیت و تقویت جایگاه روابط عمومی اقدام شود.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم به چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌ها نیز اشاره‌ای کرد و گفت: نبود ردیف اعتباری مستقل و بودجه مشخص برای برنامه‌های روابط عمومی؛ عدم تخصص‌گرایی درروابط عمومی و کمبود نیروی کارشناس خبره و متخصص، درگیر بودن در روزمره‌گی با انجام کارهای عادی، جاری و نبود آرشیو منسجم و دقیق و عدم وجود امکانات بروز و مطابق با تکنولوژی‌های نوین از جمله چالش‌هایی است که روابط عمومی‌ها با آن درگیر هستند.

دکتر شفیعی پیشنهادهایی برای توانمندسازی روابط‌عمومی‌ها ارائه داد و اظهار داشت: روابط عمومی باید بر محور ارتباطات موثر، مشارکت مداری و اطلاع مداری حرکت کند تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و عملکرد خود را بر مبنای مخاطب‌پژوهی و آینده‌پژوهی ارائه دهد.

وی تاکید کرد: روابط‌عمومی همواره باید از موضع انفعالی خارج شده و به موضع فعال وکنش‌گر تبدیل شود و البته با اخلاق‌مداری و تقویت ارزش‌ها و ویژگی‌های مطلوب انسانی در این راستا گام بردارد.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تاکید کرد: رسیدن به روابط‌عمومی خلاق، پویا و فعال، از طریق برنامه محوری، آموزش محوری، دانش‌محوری و تخصص‌گرایی امکان‌پذیر است و برای تحقق گفتمان تحول و پیشرفت در روابط عمومی، باید با هم اندیشی و همدلی، روحیه جهادی و کار جمعی، مسئولیت پذیری سازمانی، اخلاق مداری و قانونمندی و البته با اثبات کارآمدی به حفظ و افزایش اعتبار روابط عمومی کمک کنیم.

وی همچنین از برگزاری سلسله نشست‌های آموزشی ویژه مدیران و کارشناسان روابط عمومی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، به مناسبت گرامیداشت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی خبر داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه در واقع نیازمند یک بازمهندسی ارتباطی هستیم، گفت: این باز مهندسی موجب به رسمیت شناختن همه ذی‌نفعان، افزایش شفافیت، توسعه ارتباطات شبکه‌ای و پاسخگویی می‌شود و معنای جامع «روابط عمومی شبکه‌ای» است. رسیدن به یک ظرفیت بهینه و موثر، مستلزم توانایی نرم‌افزاری، پلتفرم‌های ارتباطی هوشمند سازمان در کنار «تفکر احترام به دیگران» است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدرضا عاملی، به بحث «روابط‌عمومی تقویت‌کننده ارتباطات و سرمایه اجتماعی و رهیدن از تنهایی» پرداخت و گفت: فلسفه وجودی روابط‌عمومی یعنی تأمین احترام همگان، رعایت حقوق همه ذی‌نفعان، سخنگویی سازمان، تأمین حضور سازمان در همه عرصه‌های مرتبط و مدیریت مسئولیت اجتماعی سازمان.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های روابط‌عمومی خلاق در انتقال‌های بهبودبخش گفت: روابط عمومی خوب، آن روابط عمومی است که خلاقیت و نوآوری را در مسیر انتقال به وضعیت بهتر قرار دهد.

وی در این حوزه به پنج انتقال اشاره کرد و گفت: این انتقال‌ها عبارتند از؛ انتقال از روابط‌عمومی مبهم به «روابط عمومی شفاف»، انتقال از روابط‌عمومی کند و تأخیری به «روابط‌عمومی به‌لحظه و قابل دسترسی»، انتقال از روابط‌عمومی احساسی، توجیه‌کننده رفتار سازمان به روابط‌عمومی واقعیت‌گرا و عقلانی، انتقال از روابط عمومی خاموش به «روابط عمومی پاسخگو» و در نهایت انتقال از روابط عمومی موردی به روابط عمومی سیستمی و الگوریتمی.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ارزش‌افزوده فناوری‌های نو برای تقویت سرمایه اجتماعی با استفاده از روابط‌عمومی شبکه‌ای و به طرح مسئله کارآمدی و افزایش سرمایه اجتماعی سازمان‌ها از طریق روابط عمومی شبکه‌ای پرداخت و گفت: در روابط عمومی شبکه‌ای به‌دنبال به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های پنهان، خفته و ناکارآمدشده سازمان و ذی‌نفعان سازمان هستیم. مسئله اصلی روابط‌عمومی شبکه‌ای یافتن راه‌حل برای کارآمدی سازمان و افزایش سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان است.

دکتر عاملی در ادامه به موضوعاتی همچون افزایش ارزش سرمایه نهادهای مجازی، سرمایه جهانی و اارزش افزوده فضای شبکه‌ای جدید، فضای مجازی و تراکم سرمایه «اکسابایتی» شرکت های بزرگ، روابط عمومی شبکه‌ای و عناصر اصلی ارتباطات شبکه‌ای، روابط عمومی شبکه‌ای و پیامدهای آن پرداخت.